[rev_slider_vc alias=”home”]

Reggio Emilia

Het team van peuterspeelzaal de Eenhoorn heeft een VVE training gevolgd gebaseerd op de uitgangspunten van de pedagogische visie van Reggio Emilia.

De pedagogische benadering Reggio Emilia is ontstaan in de stad Reggio Emilia in de provincie Reggio Emilia in Italië. Na de Tweede Wereldoorlog heeft een groep moeders zich verenigd om het onderwijs aan de kinderen vorm te geven. In de verwoeste stad werd het eerste kindcentrum in Reggio Emilia, door de moeders opgericht, gebouwd. Het moest een kindcentrum worden waar de kinderen zouden leren om zelf kritisch na te denken. Het idee van de moeders was, dat de opbouw van de maatschappij moest beginnen bij de kinderen. De oorlog heeft immers laten zien wat er gebeurt als je kinderen enkel en alleen opvoedt om te gehoorzamen. De vrouwen hebben hierin een belangrijke rol gespeeld. Zij hebben ervoor gezorgd dat er een goed kindcentrum werd gebouwd.

Kinderen zijn de toekomst!

Reggio Emilia spelen

De grondlegger van Reggio Emilia

In dezelfde tijd werkte pedagoog, filosoof en politicus Loris Malaguzzi, met kinderen die door de oorlog getraumatiseerd waren. Zijn therapie bestond niet zozeer uit het praten met de individuele kinderen, maar veel meer uit kinderen de gelegenheid geven om met elkaar dingen te maken, te doen en zich te uiten. De samenwerking die in deze tijd ontstond tussen de ouders en Loris Malaguzzi vormde het begin van wat nu wereldwijd bekend is als de Reggio benadering. Als docent verdiepte Loris Malaguzzi zich ook in het onderwijs dat aan jonge kinderen werd geboden en in de bestaande visies en gedachten over het leren van jonge kinderen. Hij liet zich inspireren door onder andere Vygotsky, Montessori, Steiner en Piaget. Hieruit ontstond een nieuwe pedagogiek: de opvoedingsfilosofie Reggio Emilia. De Reggio Emilia benadering is geen onderwijsmethode maar een filosofische benadering van het kind. Hierbij ligt de nadruk op wat kinderen kunnen, ‘het competente kind’, en niet op wat kinderen niet kunnen. De drijfveer van Malaguzzi was om kinderen zo op te voeden dat zij niet zomaar een mening aannemen, maar zelf op onderzoek uit gaan om zelf na te denken en een eigen mening te vormen. Kinderen leren deze mening te beargumenteren en hun eigen ervaringen op te doen.

Het competente kind, een krachtig kindbeeld 

Een van de belangrijkste uitgangspunten van de Reggio Emilia Pedagogiek is dat elk kind vanaf de geboorte eigen talenten en eigen interesses heeft, dat hij nieuwsgierig en creatief is en dat dit gestimuleerd moet worden. Volwassenen kunnen beter luisteren in plaats van, wat nu veel gebeurt, vertellen. Het kijken en luisteren naar kinderen, en hen mogelijkheden bieden om antwoorden op hun vragen te vinden of te ontdekken, stimuleert de nieuwsgierigheid en creativiteit van de kinderen. Bij een krachtig kindbeeld worden kinderen gezien als competent, vol zelfvertrouwen, rijk aan potenties en vol met mogelijkheden. Dit betekent natuurlijk niet dat kinderen alles al kunnen, maar wel dat we vertrouwen hebben in de competenties van kinderen. We kijken vooral naar wat kinderen kunnen en hoe we in de zone van naaste ontwikkeling kunnen aansluiten bij een volgend stapje in de ontwikkeling.

Peuteropvang Alkmaar

Drie pedagogen

De Reggio Emilia Pedagogiek is vertaald naar drie pijlers, ook wel de drie pedagogen genoemd. De eerste pedagoog is het kind zelf en de interactie met andere kinderen. Deze visie gaat uit van een krachtig kindbeeld. En waarom het begrijpelijk is dat ervoor gekozen is het kind zijn eigen pedagoog te laten zijn. Het kind heeft 100 talen en zal op die manier de wereld ontdekken en zo met de wereld communiceren. Dit gebeurt in een democratische omgeving waar zowel kind en volwassenen met elkaar in gesprek blijven. De tweede pedagoog is ‘de volwassene’,  de opvoeder. De wijze waarop de opvoeder het kind benadert, is belangrijk. Het kind ruimte geven om zelf te ontdekken hoe de wereld in een veilige omgeving in elkaar zit. De pedagogiek wordt ook wel de pedagogiek van het ‘luisteren’ genoemd. De opvoeder kijkt naar het kind en luistert, nodigt het kind uit de wereld te ontdekken. Daarvoor is het soms ook nodig het kind uit te dagen om verder te onderzoeken. De derde pedagoog is de omgeving; de ruimte en materialen die de kinderen tot hun beschikking hebben Ieder kind is van nature nieuwsgierig en wil dingen graag ontdekken. Deze exploratiedrang zie je vooral bij het jonge kind, die met alle zintuigen en mogelijkheden de wereld aan het verkennen is. Het is begrijpelijk dat deze wereld wel iets te bieden moet hebben om te kunnen onderzoeken en te kunnen ontdekken. Vanuit deze wereld van het kind ontstaat een project, dat kinderen uitnodigt en uitdaagt om een stapje verder te gaan in hun ontwikkeling en ervaring.

Een kind heeft 100 talen  

Er wordt bij ons uitgegaan van een uniek, leergierig en creatief kind dat graag wil communiceren. Zowel met andere kinderen als met volwassenen. Communiceren is natuurlijk ook niet alleen een kwestie van woorden, je communiceert ook via klanken, beweging, kleuren, schilderen, etc. Dit wordt “de honderd talen” genoemd in de Reggio Emilia visie. De 100 talen van het kind kun je zien, als je echt luistert en kijkt naar kinderen. In ons aanbod is diversiteit daarom ook belangrijk, zodat die verschillende talen van kinderen ook een plek kunnen krijgen.

Samenwerken

Een ander belangrijk item bij de Reggio Emilia Pedagogiek is de gemeenschap en het ‘samen doen’. Ouders en anderen in de omgeving van de kinderen en de school worden nadrukkelijk betrokken bij de activiteiten van de kinderen. Er wordt uitgegaan van het idee dat de opvoeding van een kind tot stand komt in wisselwerking met zowel de omgeving als met de betrokken mensen rondom het kind. Elke samenwerking is gebaseerd op een professionele gelijkwaardige relatie en respectvol omgaan met de normen en waarden van het kind en zijn familie. De pedagogiek krijgt vorm en wordt verder ontwikkeld door de mensen die deel uit maken van de gemeenschap waarin kinderen wonen of worden opgevangen. Denk aan kinderen, ouders, groepsleiding, pedagogen etc. Je begrijpt dat de omgeving waarin het kind opgroeit een belangrijke rol speelt. Onze peuterspeelzaal is daar een onderdeel van.

‘It takes a village to raise a child’